GLS (pirmos dvi dienos)   Leave a comment

Šios vasaros neįprastesnis užsiėmimas yra dalyvavimas maniškiame universitete rengiamoje GLS programoje. GLS išsišifruoja kaip „globalios lyderystės studijos“ ir yra jau trečią vasarą vykstanti trijų savaičių intensyvi stovykla, į kurią sukviečia visokiausių didžiųjų Japonijos kompanijų darbuotojus. Jie atvyksta į universitetą, visas dienas gyvena bendrabutyje ir kasdien nuo ryto iki vakaro dalyvauja įvairiose paskaitose ir užsiėmimuose. Juos veda dėstytojai iš pačio ICU, kitų universitetų, atvyksta žymesni verslininkai pasidalinti savo patirtimi ir pan. Be firmų darbuotojų esame pakviesti ir mes, septyni užsienio studentai, kad aplinka būtų tarptautiškesnė ir japonai nepradėtų tarpusavyje japoniškai per daug kalbėti :-)

Programa toli gražu ne pati pigiausia (1,2 mln. ienų arba ~32 000lt), todėl dalyviai iš visokių Canon, Hitachi, Honda ir t.t., kurios gali tiek paskirti stažuotėms (tarp atvykusių dauguma yra vidutinio rango, kaip kad skyrių, vadovai). Man, tuo tarpu, mokėti nereikėjo, o viena iš priežasčių, kodėl nusprendžiau paskirti šiam renginiui tris savaites ir buvo smalsumas, ką už tokią sumą galima gauti. Kita – proga pasisukioti tarp Japonijos firmų darbuotojų, nes su jais taip dažnai nesusidursi būdamas studentas. Galiausiai, pati programa atrodė visai įdomi, apie vadybą, verslą ir kitokius lig šiol iki smulkesnių detalių neįsigilintus dalykus.

Pradėjom vakar vakare ir pabaigsime liepos 19 d. Iš viso yra 19 kompanijų darbuotojų ir septyni studentai. Pabandysiu trumpai ir aprašyti visas dienas, jeigu tik bus ūpas.

Pirma diena

Sugužėjo dalyviai per pietus, įsikūrė savo kambariuose ir susirinko į didžiąją salę. Po trupučio bendrų paaiškinimų, programos įkūrėjas ir matematikos-informatikos profesorius Pogosyan (gimęs Armėnijoje ir mokęsis Maskvoje) pristatė programos idėjas ir tikslus. Jeigu trumpai, pasaulis globalėja, o ypač verslas, todėl kompanijos turi mąstyti globaliai ir tinkamai tam paruošti savo darbuotojus. GLS tikslas ir būti tokia mokykla, kuri suteikia globalaus bendro išsilavinimo, moko anglų kalbos, pristato globalaus verslo naujoves, moko globalios atsakomybės ir t.t. Gan abstraktu, todėl bus matyti, kiek čia ko išmokys.

Po pristatymo sekė „ledų pralaužimas“ su labai paprastu susipažinimo žaidimu, kur reikia įsiminti vieniems kitų vardus ir juos paskui spėlioti. Nieko ypatingo, bet kai nauja grupė žmonių, kuri turės kartu būti tris savaites, visai naudingas užsiėmimas pirmam kartui.

Vakarinė dalis vadinosi „nomunication“, kas yra du žodžiai: „nomu“ nuo japoniško „gerti“ ir „communication“ nuo angliško „bendrauti“. Pasireklamuodamas Asahi (vienas didžiausių Japonijoje gėrimų gamintojų, garsus savo alum) darbuotojas atvežė daug alaus, bet buvo ir arbatos ar ko kito nealkoholinio. Ledai šiek tiek prasilaužė, pavyko labiau susipažinti gal su puse dalyvių. Sakyčiau, kad susirinko visai maloni komanda.

Antra diena

Antra diena prasidėjo vėl nuo pristatymų. Šįkart pakalbėjo ICU prezidentė. Tada atvyko pagrindinis dienos svečias – Kakutaro Kitaširo, ilgą laiką dirbęs Japonijos IBM skyriaus vadovu, o vėliau vadovavęs ir visam IBM Azijos padaliniui su daugiau nei 100 000 darbuotojų. Šviesus ir optimistiškai nusiteikęs septyniasdešimtmetis. Papasakojo apie savo kilimą karjeros laiptais, kaip reikia nebijoti būti aktyviam, kūrybingam, siūlyti idėjas vadovams, nepasiduoti, priimti iššūkius ir t.t. Viena iš jo idėjų, kurią IBM gan aktyviai priėmė ir įgyvendino, buvo perėjimas nuo prietaisų gamybos prie paslaugų, dėl ko IBM išpardavę įvairius padalinius (ThinkPad kompiuterius perleido Lenovo, kietus diskus – Hitachi, ir t.t.) Tai neva išgelbėjo IBM nuo finansinių sunkumų, prasidėjusių apie 1993-uosius. Sutraukiant į trumpus punktus, Kitaširo patarimai, kaip būti sėkmingu vadovu:

  1. būt optimistas, bet tuo pačiu realistas (nepasiduok, bet mokėk prireikus pasitraukti);
  2. išsikelk tikslus ir planuok, kaip juos įgyvendinsi;
  3. bendrauk, bendrauk, bendrauk!;
  4. išmok kalbėti angliškai;
  5. būk logiškas, pasverk riziką, prisiimk atsakomybę;
  6. pažink savo partnerius ir darbuotojus, nekritikuok jų prieš kitus, bendraudamas nerodyk pykčio, būk konstruktyvus;
  7. perleisk kuo daugiau atsakomybių savo darbuotojams, nebijok duoti jiems sudėtingų užduočių, nes jos geriausiai ugdo;
  8. mokykis iš kitų, priimk naujas idėjas;
  9. išmok planuoti savo laiką, nešvaistyk jo nevertingoms veikloms;
  10. būk patikimas, nedalink lengvai pažadų;
  11. žinok daugiau, nei sava verslo sritis, nuolat mokykis;
  12. išlik savimi.

Kitaširo buvo smagu klausytis, bet tuo pačiu atrodė, kad jis daugelyje vietų kalba pernelyg optimistiškai ir idealistiškai. Tarkime, vis užsimindavo apie vadovų elgesio etikos svarbą, kai tuo tarpu vien Japonijoje korupcija ar kitokie nusižengimai tarp verslo ar politinių lyderių yra plačiai nuskambėję dešimtis kartų ir daugeliu atvejų tapę vieša paslaptimi. Bet taip ir nepavyko smulkiau paklausti, ką jis apie tai mano…

Po pietų buvo pora valandų, skirtų anglų kalbai. Susiskirstę į grupeles pažaidėme visai smagų žaidimą, kuris tiktų ir bet kokiems kitokiems susipažinimo atvejams. Jis gan paprastas. Iš pradžių visi susėda poromis ir papasakoja trumpai kiekvienas apie save. Tada abudu pasitaria, ką į kiekvieno prisistatymo pasakojimą galima įterpti melagingo, bet atrodančio kaip tiesa. Pasikalbėję po 7-10 minučių visi sugrįžta į savo vietas, o tada kiekviena pora išeina į priekį prieš kitus ir vienas kitą pristato. Visi likusieji privalo įdėmiai klausyti ir atspėti, kas yra tiesa, o kas melas. Tarkime, galima sakyti, kad koks nors Tanaka turi juodą karate diržą, nors jo hobis iš tikro yra fotografija, ar pan. Visai įtraukiantis žaidimas.

Paskutinė dienos veikla buvo susipažinimas su „koučiningu“ (nežinau, kaip tai lietuviškai), kurio užsiėmimus turėsime beveik kasdien. Aš lig šiol apie šį dalyką buvau gan skeptiškai nusiteikęs ir išlikau tos pačios nuomonės ir po pirmos tikros pažinties. Nepaisant to, kad užsiėmimus veda Japonijos koučingo federacijos vadovas. Na, gal po truputį palauš mane, pažiūrėsim :-)

Kaučingas yra gan naujas dalykas, greitai tapęs visai madingu dalyku. Jo esmė išmokyti žmones atrasti savo vidinį potencialą, paskatinti išsikelti tikslus, organizuočiau jų siekti, atidžiau save analizuoti, suprasti ir t.t. Iš vienos pusės tai tarsi psichologija, savianalizė, iš kitos – praktiški organizaciniai dalykai, kurie tyrimus darantiems universiteto studentams turėtų būti gerai pažįstami, bet adaptuoti kasdieniam gyvenimui. Tarkime, studentai žino, kad rašant darbą reikia rasti problemą, iškelti siauresnį konkretų tyrimo klausimą, sugalvoti, kaip į jį sistematiškai atsakyti, kaip surinkti reikiamus duomenis ir juos analizuoti, ir pasverti, ar visa tai bus įmanoma įvykdyti su turimais laiko ir finansiniais resursais. Tuo tarpu mūsiškis „kaučeris“ papasakojo apie savaip panašų SMART metodą, su kuriuo bet kurią gyvenimišką ar darbinę problemą reikėtų spręsti ją tiksliau įvardinant, sugalvojant sprendimą ir aiškų, pamatuojamą būdą vertinti progresą, įvertinant, ar tikslas realiai pasiekiamas ir galiausiai įvardinant aiškius laiko rėmus. Tarkime, noriu būti fiziškai stipresnis -> pradėsiu bėgioti -> kasdien nubėgsiu 3 km -> rasiu tam laiko anksčiau atsikeldamas ar pan. -> tai darysiu tris savaites, o paskui pergalvosiu, ar nereikia kažko keisti. Remiantis tuo reikėjo patiems sugalvoti kažkokį paprastą tikslą, kurio tris savaites siektume, ir jį sistemiškai struktūruoti. Savaip įdomu, bet savaip ir nieko naujo tiems, kas susidūrę su problemom jas sprendžia ne bet kaip, o bent kiek paplanuodami. Jeigu ką sudomino, kas tas SMART, galit pačiai pradžiai žvilgtelti į wikipedia.

Diena baigėsi vėl pasisėdėjimu visiems kartu, tik šįkart be alaus. Vienas Hondos darbuotojas papasakojo, kaip projektuoja variklius, o kitas, iš Canon, kad tobulina veidrodinių fotoaparatų sensorius :-)

Posted 2013/07/01 by linasd in Japonija

Tagged with

Parašykite komentarą

Įveskite savo duomenis žemiau arba prisijunkite per socialinį tinklą:

WordPress.com Logo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo WordPress.com paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Google photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Google paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Twitter picture

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Twitter paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Facebook photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Facebook paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Connecting to %s

%d bloggers like this: